Ny kund? 20% i välkomsrabatt. Ange koden FranzJ

Försäkringshyra

Hos Franz J kan du tryggt hyra din ersättningsbil i samband med försäkringshyra. Vårt breda utbud av bilmodeller och märken gör att vi även kan tillgodose specifika bilmärken och bilmodeller vid exempelvis märkesförsäkringar när du bokar din försäkringshyra.

Hur går en försäkringshyra till?

Att hyra bil i samband med ett försäkringsärende skiljer sig gentemot en traditionell bilhyra .Har du några som helst frågor eller funderingar om en försäkringshyra har vi sammanställt svaren i vår FAQ.
Om du inte hittar svaret på din fråga finns vi på telefon eller mejl.

Steg 1

Välj rätt bil

Förutsättningarna för att boka en hyrbil vid ett försäkringsärende är att välja rätt bil. Försäkringsbolaget täcker endast likvärdig bil invändigt vilket är viktigt att tänka på när du bokar. Skulle du hyra en bil som är större än din egen brukar det kosta mer vilket försäkringsbolaget inte täcker. Detta gör att din ersättningsbil blir då dyrare. Men skulle du gå i tankarna att köpa en ny bil och vill testa en annan bil är inte det några problem. Priserna för hyrbilen hittar du enkelt i vår bokningsportal högst upp till höger under namnet ”Boka hyrbil” Välj sedan försäkringshyra. 

Steg 2

Boka hyrbil

När ni kommit fram till vilken hyrbil ni behöver gör ni bokningen via vår bokningsportal som ni hittar högst upp i högra hörnet under namnet ”Boka hyrbil”.
Har du fullständiga försäkringsuppgifter som vilken fördelning samt skadenummer kommer det automatiskt visa hur mycket hyrbilen kommer kosta dig per dag samt per km. Du kan även välja en annan hyrbil oavsett storlek och få fram ditt pris när du bokar din försäkringshyra.  

Steg 3

Betalning

Det finns fyra olika sätt att betala din försäkringshyra. Alla betalningar sker via Klarna som ger dig som kund möjlighet att betala allt direkt, genom faktura, dela upp betalningen eller betala senare. Läs mer om Klarnas olika betalsätt här: https://www.klarna.com/se/smoooth/

Viktigt att notera vid en försäkringshyra  och ett aktivt försäkringsärende är att totalpriset kommer med största sannolikhet ändras mot ordinarie hyreskostnad. Detta pga att priset för hyrbilen är beroende på hur många dagar du har hyrbilen samt hur många mil du kör. 

Steg 4

Digital signering

Mellan 24 timmar och 1 timme innan hyrbilen levereras till dig kommer vi skicka avtalet via sms med en länk där du enkelt signerar det via BankID. Skulle avtalet inte vara signerat kommer hyrbilen inte att levereras ut till avtalad plats och vi kommer då fakturera ett hyresdygn.

Steg 5

Leverans

Efter att du har signerat hyresavtalet kommer vi leverera ut bilen till den avtalade platsen du valde när du bokade hyrbilen. Ska du lämna in bilen på en verkstad levererar vi självklart till den platsen också. Vi levererar alltid med en timmes tidsintervall. Vilket betyder att har du bokat bilen mellan 07.00 till 08.00 kommer hyrbilen att levereras till dig någon gång under den tiden. Vid överlämning av hyrbilen kommer en representant från Franz J gå igenom skadeprotokoll och hjälpa till med eventuella frågor kring din försäkringshyra. 

Steg 6

Hjälp

När du sedan är ute på vägarna hoppas vi att du får ett smidigt åkande utan problem. Skulle det däremot uppstå några problem eller att du eventuellt har några frågor finns vi tillgängliga 24/7. Vi finns här för dig oavsett vad du behöver hjälp med.

Steg 7

Återlämna bil

Du kan alltid välja att återlämna hyrbilen på vår station i Tyresö, annars kommer vi och hämtar den på samma plats vi lämnade den, eller annan avtalad plats. Samma regler gäller vid återlämning som vid leveransen. Vi har en tidsintervall på en timme. Skulle du inte ha möjlighet att lämna tillbaka bilnyckeln vid avtal tid behöver du meddela oss så tar vi med extranyckel och återtar bilen till stationen. Viktigt att du informerar oss om du väljer att lämna tillbaka hyrbilen på en verkstad, till vem och var bilen står. Hyrbilen kommer inte att ses som återlämnad förrän vi har fått information från dig som hyresman att bilen är återlämnad samt vart bilnyckeln är.

Steg 8

Skadekontroll

Efter att vi har hämtat bilen kommer en skadekontroll ske. Detta görs direkt på plats och det finns möjlighet samt om bilen utvändiga skick är i samma som vid utlämning. Skulle bilen inte vara i samma skick kommer vi transportera bilen tillbaka till kontoret för tvätt. Efter att bilens skick har återställs kommer en skadekontrollant gå igenom bilen. Viktigt att vara medveten om är att du som hyresman ansvarar för hyrbilen fram tills dess att en fullständig skadekontroll har kunnat genomföras. Skulle tråkigt nog en skada uppkommit under hyresperioden kommer vi först att ringa dig och meddela detta. Skulle du inte ha möjlighet att svara kommer en video tillsammans med bilden/bilderna skickas till din e-mail samt telefon där vi visar vilken skada/skador det gäller. 

Steg 9

Slutbetalning

När hyrbilen är återlämnad och skadekontrollerad kommer vi att sammanställa eventuella extrakostnader (drivmedel osv) som uppkommit under hyresperioden och registrera detta på ditt avtal. Efter detta sker slutbetalningen via Klarna. 

Vi fakturerar försäkringsbolagets fördelning separat.

Vi hoppas att du har haft en trevlig upplevelse med oss på Franz J och ser framemot att se dig i en av våra hyrbilar snart igen.