Ny kund? 20% i välkomsrabatt. Ange koden FranzJ

Privathyra

 Boka hyrbil till skidsemestern, flytten eller fotbollsturneringen?
Oavsett vad du har för budget har vi  hyrbilen för dig.
Vi levererar samtliga hyror till ditt hem, ditt kontor eller annan önskad plats.

Hur går en privathyra till?

Har du några som helst frågor eller funderingar har vi sammanställt svaren i vår FAQ.
Om du inte hittar svaret på din fråga finns vi på telefon eller mejl.

Steg 1

Välj rätt bil

Förutsättningarna för att Boka hyrbil börjar alltid med budget och behov. Vilken slags bil är ni i behov utav, och i vilket syfte?

Steg 2

Boka hyrbil

När ni kommit fram till vilken hyrbil ni behöver gör ni er bokning via vår bokningsportal som ni hittar högst upp i högra hörnet under namnet ”Boka hyrbil”.
Fyll i uppgifterna och boka hyrbilen.

Steg 3

Betalning

Det finns fyra olika sätt att betala hyrbilen. Alla betalningar sker via Klarna som ger dig som privatperson möjlighet att betala allt direkt, genom faktura, dela upp betalningen eller betala senare. Läs mer om Klarnas olika betalsätt här: https://www.klarna.com/se/smoooth/

Steg 4

Digital signering

Mellan 24 timmar och 1 timme innan hyrbilen levereras till dig kommer vi skicka avtalet via sms med en länk där du enkelt signerar det via BankID. Skulle avtalet inte vara signerat kommer hyrbilen inte att levereras ut till avtalad plats och vi kommer då fakturera ett hyresdygn.

Steg 5

Leverans

Efter att du har signerat hyresavtalet kommer vi leverera ut bilen till den avtalade platsen du valde när du bokade hyrbilen. Vi levererar alltid med en timmes tidsintervall. Vilket betyder att har du bokat bilen mellan 11.00 till 12.00 kommer hyrbilen att levereras till dig någon gång under den tiden. Vid överlämning av hyrbilen kommer representant från Franz J gå igenom skadeprotokoll och hjälpa till med eventuella frågor.

Steg 6

Hjälp

När du sedan är ute på vägarna hoppas vi att du får ett smidigt åkande utan problem. Skulle det däremot uppstå några problem eller att du eventuellt har några frågor finns vi tillgängliga 24/7. Vi finns här för dig oavsett vad du behöver hjälp med.

Steg 7

Återlämna bil

Du kan alltid välja att återlämna hyrbilen på vår station i Tyresö, annars kommer vi och hämtar den på samma plats vi lämnade den, eller annan avtalad plats. Samma regler gäller vid återlämning som vid leveransen. Vi har en tidsintervall på en timme. Skulle du inte ha möjlighet att lämna tillbaka bilnyckeln vid avtal tid behöver du meddela oss så tar vi med extranyckel och återtar bilen till stationen. Viktigt att du finns tillgänglig på telefon vid återlämningstillfället. Vi sms:ar alltid innan och meddelar en ungefärligt tid när vi kommer att hämta bilen. 

Steg 8

Skadekontroll

Efter att vi har hämtat bilen kommer en skadekontroll ske. Detta görs direkt på plats och det finns möjlighet samt om bilen utvändiga skick är i samma som vid utlämning. Skulle bilen inte vara i bra skick kommer vi transportera bilen tillbaka till kontoret för tvätt. Efter att bilens skick har återställts kommer en skadekontrollant gå igenom bilen. Viktigt att vara medveten om är att du som hyresman ansvarar för hyrbilen fram tills dess att en fullständig skadekontroll har kunnat genomföras. Skulle tråkigt nog en skada uppkommit under hyresperioden kommer vi först att ringa dig och meddela detta. Skulle du inte ha möjlighet att svara kommer en video tillsammans med bilden/bilderna skickas till din e-mail samt telefon där vi visar vilken skada/skador det gäller. 

Steg 9

Slutbetalning

När hyrbilen är återlämnad och skadekontrollerad kommer vi att sammanställa eventuella extrakostnader (drivmedel osv) som uppkommit under hyresperioden och registrera detta på ditt avtal. Efter detta sker slutbetalningen via Klarna. 

Vi hoppas att du har haft en trevlig upplevelse med oss på Franz J och ser framemot att se dig i en av våra hyrbilar snart igen!